Sadan miljoonan euron satavuotias perheyritys on kasvanut oman alansa globaaliksi teknologiajohtajaksi.
Vain kivenheiton päässä Mäntyharjun kuvankauniista kulttuurimaisemasta avautuu toisenlainen näkymä.
Suuria teollisuushalleja on ripoteltu useamman hehtaarin suuruiselle tontille.
Massiivisen puurakennuksen päätyyn on kirjoitettu Hewsaw. Sen perässä on pyöreäksi muotoiltu tuplavee-logo.
Logo viittaa 100-vuotiaaseen Raution suvun Veisto Oy -yritykseen, jonka päätuotteet ovat teollisen mittakaavan sahauslaitteita ja sahauslaitejärjestelmiä.
Maailmalla Veisto ja sen tuotteet tunnetaan Hewsaw-brändistä.
”Raution veljekset ostivat vuonna 1925 Savonlinnan konepajalta höyrykoneen ja rakensivat sen ympärille sahauskoneen. Siinä oli yksi pyörivä terä ja kymmenen hevosvoimaa”, Veisto Oy:n toimitusjohtaja Markku Rautio kertaa yrityksen historiaa.
”Nyt rakensimme Raumalle sahauslaitteiston, jossa on 10 000 hevosvoimaa ja puuta sahataan neljällä terällä yhtä aikaa. Sen verran olemme edistyneet sadassa vuodessa.”
”Olemme tekniikka- ja insinööritalo”
Veisto Oy:n sahauslaitteistot ovat alansa huipputeknologiaa.
Järeästä teräksestä koneistetut ja satoja tonneja painavat sahausyksiköt yhdistetään saumattomaksi kokonaisuudeksi niitä ohjaavien ohjelmistojen kanssa.
Modernit sahalaitokset ovat pitkälle automatisoituja tuotantoyksiköitä, joissa on käytössä konenäkö, oppivat ohjelmistot ja röntgen tukkien käsittelyssä.
”Me olemme tekniikka- ja insinööritalo. Emme puhu tekoälystä, vaan neuroverkoista, joita olemme hyödyntäneet jo useita vuosia tuotteissamme. Rakennamme ohjelmistot itse. Meillä on kymmeniä suunnittelijoita tuotekehityksessä”, varatoimitusjohtaja Tuomas Halttunen kertoo.
Sahauskoneiden tehokkuus on häkellyttävä.
”Se on aikamoinen pamahdus kun tukki menee koneesta läpi. Nopeus on 1,5 tukkia sekunnissa eli alle sekunti per tukki. Piikkiteho on 300 mottia valmista lautaa tunnissa”, Rautio tarkentaa.
Hukkamateriaalia ei synny
Veistolla on kaksi tuotelinjaa. Järeämpi SL-mallisto, jossa linjaston koko on jopa 130 metriä, ja kompaktimpi R-mallisto.
Molemmissa malleissa onnistuu sekä pienpuun että järeärunkoisen tukin sahaus. Toisin kuin kovimmat kilpailijat, Veisto on rakentanut jo vuosikymmeniä juuri pienempiin tukkikokoihin soveltuvia koneita.
”Käytännössä tukkipuut ovat pienentyneet, kun metsän rotaatioaika lyhenee. Tämä kehitys on ollut meille edullinen, sillä muut vasta opettelevat pienpuun käsittelyä ”, Rautio toteaa.
Veiston keskeinen kilpailuetu on erittäin tarkka sahaus.
Tukkia käyräsahataan eli ohjataan käyryyden mukaan terien läpi ja optimoidaan pysty- ja sivusuunnassa niin, että saanto on mahdollisimman suuri.
”Hukkaa ei tule yhtään. Se, mitä sahalle menee sisään, tulee valmiina lautoina ulos. Mittatarkkuuden keskihajonta on alle 0,3 millimetriä. Lautatavara on tasalaatuista ja pinnaltaan kuin höylättyä”, Halttunen kertoo.
Vientiin 75 prosenttia tuotannosta
Mäntyharjulaisyritys on yli kaksinkertaistunut liikevaihtonsa viidessä vuodessa liki sataan miljoonaan euroon.
Veisto työllistää 300 ihmistä, joista valtaosan kotipaikkakunnallaan. Kova kasvu on tarkoittanut myös alihankkijoiden työllistämistä lähialueilla.
Kolmatta sukupolvea Veiston peräsimessä edustava Markku Rautio on kasvattanut yrityksestä kansainvälisen menestyjän.
”Vientiin menee nyt 75 prosenttia tuotannosta ja siitä noin puolet EU:n ulkopuolelle.”
”Maailman top 20 -sahureista meidän asiakkaana on 18 yritystä. Yhteensä asiakkaita on noin 500 eri puolilla maailmaa”, Rautio kertoo.
Meillä ei ole mitään kiveen hakattu kasvutavoitetta. Projektitilauskanta on tällä hetkellä noin 100 miljoonaa euroa.”
Suuria vientikohteita ovat Pohjois-Amerikka, Pohjoismaat ja Keski-Eurooppa, erityisesti Ranska ja viime aikoina myös Saksa.
Lupaavinta kasvu on nyt Yhdysvalloissa.
”Siellä lukuisat osavaltiot ovat heränneet siihen, että metsiä pitää hoitaa. Niitä pitää hoitaa yhä enemmän, kun ilmasto lämpenee. Muuten ne ovat palopommeja ja siellähän on nähty valtavia metsäpaloja”, Veiston toimitusjohtaja Markku Rautio sanoo.
”Myös Koreassa tilanteeseen on havahduttu. Metsää on pinta-alasta 60 prosenttia, eikä sitä ole juurikaan hoidettu, vaan se on paljolti retriittikäytössä. Kuiva biomassa syttyy helposti.”
Keski-Euroopassa sahalaitteistojen kysyntää kasvattavat myös hyönteistuhot. Kirjanpainaja on levinnyt nopeasti läpi Euroopan.
Tytäryhtiöitä ympäri maailmaa
Kansainvälistymistä Veisto on rakentanut tytäryhtiöpohjalta. Perheyrityksen edustajia löytyy käytännössä jokaiselta mantereelta ja 13 maasta.
Sadan miljoonan liikevaihtoluokassa näin laaja kansainvälinen organisaatio on poikkeus.
”Se on meille kilpailuetu. Olemme sahakonevalmistajista globaalein yritys. Sitä arvostetaan ja sillä on suuri merkitys, kun tehdään kauppaa”, Veisto Oy:n varatoimitusjohtaja Tuomas Halttunen kertoo.
”Kun koneet ovat kalliita, niin niiden ei haluta seisovan pitkiä aikoja, vaan huolto ja varaosat on saatava paikalle nopeasti. Koronapandemian aikana meidän paikalliset palvelut toimivat jatkuvasti.”
Huollon ja varaosien osuus Veiston myynnistä on nyt noin viidennes eli 20 miljoonaa euroa.
Mittavat investoinnit tuotantoon
Yritys on investoinut viimeisen kymmenen vuoden aikana 40 miljoonaa euroa konepajatuotannon tehostamiseen ja automatisointiin.
Nyt Mäntyharjulle on tulossa uusi viiden miljoonan arvoinen työstökone. Tällä haetaan lisää kapasiteettia ja toimitusvarmuutta, sillä kasvunäkymät ovat vahvat, vaikka suhdanne onkin epävarma.
”Keskiluokan elintason nousu muun muassa Aasiassa nostaa puutuotteiden kysyntää globaalisti. Lisäksi puu on ainoa uusiutuva rakennusmateriaali. Kyllä tämä tästä lähtee käyntiin ennen pitkää”, Halttunen vahvistaa.
”Meillä ei ole mitään kiveen hakattua kasvutavoitetta. Projektitilauskanta on tällä hetkellä noin 100 miljoonaa euroa ja töitä on kalenterissa on 1,5 vuodeksi”, Rautio paaluttaa.
Verotus kompensoi tariffeja
Presidentti Donald Trumpin tullidiilit ovat sekoittaneet myös sahabisnestä.
Epävarmuus on tarttunut sahureihin kautta maailman ja suhdanteen heikkous näkyy siinä, että sahat pyörivät vajaalla teholla.
Yhdysvalloissa Hewsaw -tytäryhtiönsä kautta toimiva Veisto ei ole kärsinyt tullien noususta. Myynti kasvaa ja paikallinen markkina on kuuma.
Raution mukaan tariffikeskustelussa on jäänyt huomaamatta yksi olennainen seikka.
”Yhdysvalloissa toimivien yritysten verotus on keventynyt noin kymmenen prosenttiyksikköä. Se on käytännössä kompensoinut tariffinousua. Meillä menee ihan hyvin Yhdysvalloissa.”